skolar_kiipeilija__t

Kahdeksan keinoa tuhota nuoren halu harrastaa

Kaikki eivät pelaa jääkiekkoa tai soita viulua. Osa harhailee hyvinvoinnin rajan väärällä puolella. Harhailua on yritetty estää kehittämällä matalan kynnyksen harrastuksia, jotta nuoret eivät eksyisi tuottavan aikuisuuden reitiltä. Alla on kahdeksan keinoa, jolla varmistat, että syrjäytyminen vain pahenee.

Anna Anttila on tehnyt pätkätöitä lähes kaikissa tutkimuslaitoksissa, jotka palkkaavat folkloristeja ja tykkäystohtoreita. Nyt hän työskentelee tutkijana Helsingin nuorisoasiainkeskuksessa, jossa selvittää, mitä merkitsee laadukas vapaa-aika.

1
Lokeroi läski

Mainosta liian vähän liikkuville tarkoitettua matalan kynnyksen harrastusta koulussa. Kaikkihan tietävät, että terveys edellyttää hoikkuutta. Etsi mukaan yksi ylipainoinen Emma-Aleksi. Kerro hänelle, että hänet on valittu toiminnan kohteeksi, sillä hän on luokan pahin läski.

_MG_7535_2

Tutkija

Anna Anttila
@AnnaAnttila

2
Mitätöi valinnat

Älä arvosta Emma-Aleksin omaa vapaa-ajan toimintaa, se on tuhoisaa. Kerro nuorelle, mikä on oikeaa harrastamista, ja mistä hänen kuuluu saada iloa elämäänsä. Muistuta, että suorittaminen on tärkeää. Korosta kilpailua. Toisten nuorten ja itsensä voittaminen on jokapäiväinen kasvutavoite.

”Tee kaikkesi, että vanhemmat alkavat ylenkatsoa tavallisia koululuokkia.”

3
Erota yhteisöstä

Koska Emma-Aleksi on luokan pahin läski, vain hänet on valittu mukaan harrastukseen. Muista kertoa se hänen luokkakavereilleen. Jos he eivät vielä aiemmin ole oppineet, että Emma-Aleksi on erilainen, nyt he saavat virallisen luvan hyljeksiä häntä. Jos Emma-Aleksilla on kavereita muista yhteisöistä, älä päästä heitä mukaan harrastamaan: kynnys on madallettu vain Emma-Aleksille.

4
Vähättele lajivalintaa

Kerro, että Emma-Aleksin harrastus on matalan kynnyksen harrastus, eli se on halpaa tai täysin maksutonta. Sytytä Emma-Aleksin entisissä kavereissa kateus. Kyllä se pian muuttuu harrastuksen mitätöinniksi ja koko lajin halveksunnaksi.

5
Leimaa perhe

Kerro nuorelle ja hänestä erotetuille kavereille, että Emma-Aleksi on valittu mukaan ilmaiseen harrastukseen, koska hänen perheensä on luokan köyhin, epäsosiaalisin ja päihderiippuvaisin riekale. Sytytä Emma-Aleksin entisissä kavereissa ja heidän vanhemmissaan halveksunta.

6
Luokittele hyvät ja huonot

Perusta kouluun musiikki-, media-, kuvataide- ynnä muita opetuksen painotusluokkia. Jätä yksi luokka, esimerkiksi D- tai E-luokka, vaille painotusopetusta. Valitse matalan kynnyksen harrastustoiminnan kohteeksi koulusta vain se tavallinen luokka. Kerro myös, varsinkin vanhempainilloissa, että vain D- tai E-luokan oppilaat ovat syrjäytymisvaarassa. Muille luokille kun on jo kasautunut harrastuneisuutta ja aktiivivanhempien tervehenkistä vapaa-ajanviettotaitoa. Tee kaikkesi, että vanhemmat alkavat ylenkatsoa tavallisia koululuokkia. Varmista, että he siirtävät lapsensa painotusluokille.

”Järjestä matalan kynnyksen harrastustoimintaa johonkin kaupunginosaan tai kylään, jolla on huono maine.”

7
Eristä köyhät ja rikkaat

Järjestä matalan kynnyksen harrastustoimintaa johonkin kaupunginosaan tai kylään, jolla on huono maine ja jonka asukkaat ovat vaarassa syrjäytyä. Kerro se myös muiden alueiden asukkaille. Vahvista mielikuvia ja halveksuntaa koko kunnassa, sillä se on mediaseksikästä. Kyllä maine vähitellen leviää myös kunnan rajojen ulkopuolelle, koko maahan. Näin rakennat muurien korkuiset kynnykset.

8
Unohda matka ja aika

Järjestä kaikenlaisille ihmisille tarkoitetut, kivat ja leimaamattomat harrastustoiminnat paikkaan, jonne pääsee vain autolla tai bussilla. Koska Emma-Aleksi on lähikoulunsa tavallisella luokalla, hänellä ei ole maksutonta koululaisten matkakorttia, toisin kuin saman koulun painotusluokkien oppilailla. Muista järjestää kaikille suunnatut vapaa-ajan toiminnat niin, että nuori lähtee tai tulee kotiinsa pimeän aikaan. Näin varmistat, että Emma-Aleksi ei pääse oma-aloitteisesti muurin korkuisen kynnyksen yli.

Jaa teksti:

Facebooktwitterlinkedinmail

Lue myös nämä

Is it possible that you really don’t have choice?

kesä 5, 2017

Is it possible that you really don’t have choice? Miguel Moreno is a PhD student at the Department of Mathematics and Statistics at the University of Helsinki. He works on…

How computer simulations help spy on atoms

kesä 5, 2017

How computer simulations help spy on atoms Nanoscale objects are so small that they contain just a few thousand atoms. We don’t always have a camera to help us zoom…

The pleasant scent of forests helps keep the planet cool

kesä 2, 2017

The pleasant scent of forests helps keep the planet cool Small particles form from the thin forest air, which helps keep the climate cool. But they won’t be enough to…

Research in the high Arctic – Pack your instruments, a rifle and a skirt

kesä 1, 2017

Research in the high Arctic – Pack your instruments, a rifle and a skirt Science is rarely a 9 to 5 job. It’s a lifestyle. So unless you are working…

Aurinkosähköä saa jo katolta – mitkä ovat seuraavat askeleet?

touko 2, 2017

Aurinkosähköä saa jo katolta – mitkä ovat seuraavat askeleet? Pientuottajien aurinkosähköjärjestelmät yleistyvät nyt vauhdilla. Pian aurinkopaneelit miellyttävät myös esteetikon silmää, sillä markkinoiden ja tutkimuksen trendinä on paneelien maastouttaminen rakennusmateriaaleihin. Armi…

Seitsemän syytä, miksi suomalaisten tulisi vähentää luonnonvarojen kulutustaan viidesosaan nykyisestä

huhti 26, 2017

Seitsemän syytä, miksi suomalaisten tulisi vähentää luonnonvarojen kulutustaan viidesosaan nykyisestä Luonnonvarojen loppumista on ennustettu jo useampi vuosikymmen. Mitä se suomalaisten näkökulmasta tarkoittaa? Onko meillä varaa olla itsekkäitä? Sanna Ahvenharju tekee…

Tilaa uutiskirje


×