maailmanparantaja

Kolme asiaa, jotka yrittäjän on osattava parantaakseen maailmaa

Löysässä maailmanparannuspuheessa on se vika, että se ei kiinnosta ketään. Jos yrittäjä haluaa vaikuttaa, hänen pitää osata paketoida asiansa. Muuten hienot tavoitteet jäävät sanahelinäksi.

Iiris Lagus on valtiotieteilijä ja viestinnän ammattilainen, joka tahtoo, ettei yhtään hyvää ideaa hukata sen vuoksi, ettei siitä osata kertoa kiinnostavasti.

Jos kerrot, että yrityksesi “tahtoo auttaa nuoria löytämään elämälleen sisältöä tuomalla erilaisia toimijoita yhteen”, ei kukaan ymmärrä, mistä on kyse. Keitä ovat nuoret? Mitä ovat elämän sisällöt? Entä erilaiset toimijat? Miten niiden yhteentuominen auttaa nuoria?

Vaikuttavuusyritys on voittoa tavoitteleva yritys, joka tuottaa merkittävää, mitattavissa olevaa hyötyä ympäröivälle yhteiskunnalle tai ympäristölle. Vaikuttavuusyrityksen erottaa tavallisesta yrityksestä se, että voitontavoittelu ei ole yrityksen ainoa tehtävä, vaan se pyrkii toiminnallaan ratkaisemaan myös yhteiskunnallisen ongelman.

IirisLagus

Kirjoittaja

Iiris Lagus
@iirislagus

Jotta maailmaa pääsee parantamaan, vaikuttavuusyrittäjän täytyy osata seuraavat asiat:

1
Pitää hissipuhe.

Hissipuhe on lyhyt, kiinnostuksen herättävä esittely yrityksestä, joka kertoo, miksi yritys on olemassa. Se vastaa kysymyksiin mitä, miksi ja kenelle. Parhaimmillaan se mahtuu yhteen lauseeseen. Hissipuhe on myös yksiselitteinen ja siinä käytetään konkretisoivia verbejä. Pannassa ovat sanat, kuten “yhdistää”, “mahdollistaa” ja “edesauttaa”. Hyvä hissipuhe on esimerkiksi tällainen: “Yrityksemme Magic Maji kerää sadevettä talteen ja tuottaa näin juomavettä Nairobin slummien kotitalouksille.”

”Vaikuttavuusyrittäjän tulee tietää, minne hän on menossa.”

2
Tunnistaa käyttäjänsä.

Käyttäjä on aina ihminen, ei koskaan kasvoton taho kuten “kunta” tai “sosiaalitoimi”. Käyttäjä ei ole myöskään epämääräinen joukko kuten “nuoret” tai “suomalaiset”. Oikea käyttäjä on esimerkiksi 17-vuotias espoolainen Pate, joka on jäänyt yhdeksännen luokan jälkeen vaille jatkokoulutuspaikkaa. Hän lukeutuu syrjäytymisvaarassa olevien 35 000 suomalaisnuoren joukkoon. Käyttäjä pitää tuntea. Silloin voi määritellä uskottavasti ongelman, jonka yritys hänen puolestaan ratkaisee.

3
Muuttaa visio numeroiksi.

Vaikuttavuusyrittäjän tulee tietää, minne hän on menossa. Tavoitteiden tulee olla selkeitä ja vaikuttavuuden mitattavissa olevaa. “Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten auttaminen” ei ole yrityksen visio. Sen sijaan yrityksen visio voisi olla, että “Vuoteen 2025 mennessä 10 000 syrjäytynyttä nuorta on suorittanut kansalaisen vaikuttamistutkinnon ja työllistynyt yrittäjäksi”. Kun visio on konkreettinen, on se myös uskottava.

 

Jaa teksti:

Facebooktwitterlinkedinmail

Lue myös nämä

Is it possible that you really don’t have choice?

kesä 5, 2017

Is it possible that you really don’t have choice? Miguel Moreno is a PhD student at the Department of Mathematics and Statistics at the University of Helsinki. He works on…

How computer simulations help spy on atoms

kesä 5, 2017

How computer simulations help spy on atoms Nanoscale objects are so small that they contain just a few thousand atoms. We don’t always have a camera to help us zoom…

The pleasant scent of forests helps keep the planet cool

kesä 2, 2017

The pleasant scent of forests helps keep the planet cool Small particles form from the thin forest air, which helps keep the climate cool. But they won’t be enough to…

Research in the high Arctic – Pack your instruments, a rifle and a skirt

kesä 1, 2017

Research in the high Arctic – Pack your instruments, a rifle and a skirt Science is rarely a 9 to 5 job. It’s a lifestyle. So unless you are working…

Aurinkosähköä saa jo katolta – mitkä ovat seuraavat askeleet?

touko 2, 2017

Aurinkosähköä saa jo katolta – mitkä ovat seuraavat askeleet? Pientuottajien aurinkosähköjärjestelmät yleistyvät nyt vauhdilla. Pian aurinkopaneelit miellyttävät myös esteetikon silmää, sillä markkinoiden ja tutkimuksen trendinä on paneelien maastouttaminen rakennusmateriaaleihin. Armi…

Seitsemän syytä, miksi suomalaisten tulisi vähentää luonnonvarojen kulutustaan viidesosaan nykyisestä

huhti 26, 2017

Seitsemän syytä, miksi suomalaisten tulisi vähentää luonnonvarojen kulutustaan viidesosaan nykyisestä Luonnonvarojen loppumista on ennustettu jo useampi vuosikymmen. Mitä se suomalaisten näkökulmasta tarkoittaa? Onko meillä varaa olla itsekkäitä? Sanna Ahvenharju tekee…

Tilaa uutiskirje


×