Landscape

Nuoret ovat itsekeskeisiä mediankäyttäjiä

Yleisaikakauslehtien tulevaisuus näyttää huonolta, koska uudet lukijasukupolvet ovat kiinnostuneita vain itseä koskettavista sisällöistä, kertoo tuore tutkimus.

Kirjoittaja Riitta Perälä tutkii aikakauslehtien ja lukijoiden suhdetta Aalto ARTSISSA.

Nuoret, eli 18–25-vuotiaat haluavat lukea mediasta vain heitä itseään koskettavaa sisältöä. Yli 45-vuotiaat taas kaipaavat laajempaa otetta ja useita näkökulmia aiheisiin: he saattavat sivuuttaa aiheet jotka eivät heitä henkilökohtaisesti kiinnosta, mutta hyväksyvät sisältöjen laajan kirjon. Tiedot selviävät Aalto-yliopistossa tehdystä tuoreesta tutkimuksesta, joka valaisee eri-ikäisten lukijoiden kokemuksia lehdistä ja muusta mediankäytöstä. 

Koska suurin osa yleisaikakauslehtien tilaajista on yli 45-vuotiaita, näyttää siltä, että nuorempien sukupolvien erilaiset mediamieltymykset muuttavat tulevaisuudessa suomalaista mediamaisemaa ja saattavat johtaa jopa lehtikuolemiin. 

Riitta Perälä

Tutkija

Riitta Perälä
@riittap

 

”Kaverit ja algoritmit ohjaavat nuoria omien kiinnostuksen kohteiden luo”

Yleisaikakauslehtien kuolemaa on ennustettu jo kauan juuri sukupolvien mieltymysten erojen takia. Kuitenkaan esimerkiksi Suomen Kuvalehden lukijamäärät eivät ainakaan vielä näytä laskevan samaa vauhtia kuin muiden kuluttaja- ja erikoislehtien.

Some ja hakupalvelut syy yksilöllisyyden nousuun

Yli 45-vuotiailla suosituimpien medioiden listan kärjessä on uutisia tarjoavia paperilehtiä, kun taas alle 25-vuotiaiden suosikkeja ovat sosiaaliset mediat ja hakupalvelut: Facebook, Google ja Youtube. Kavereiden suositukset ja hakualgoritmit ohjaavat nuoria juuri omia kiinnostuksen kohteita käsittelevien sisältöjen, kuten blogien, verkkofoorumien ja nettisivujen pariin.

Yli 35-vuotiaat luottavat edelleen perinteisiin valtamedioihin, eli muutamiin suuriin sanomalehtiin ja televisio- sekä radiokanaviin joihin he ovat tottuneet jo lapsuudessa. Alle 25-vuotiaiden suosikkilistalta löytyy sen sijaan useita ainoastaan yhden ihmisen mainitsemia medioita, kuten nettisivuja, keskustelufoorumeita, blogeja ja televisiosarjoja, joista useat ovat ulkomaisia. Suomalaisuus ei ole heille lähikulttuuri.

Tulos viittaa myös kulttuuriseen muutokseen. Nuoremmat käyttäjät arvostavat heitä henkilökohtaisesti puhuttelevia medioita, jotka käsittelevät heille luontevalla kielellä heitä kiinnostavita aiheita.

Yleisaikakauslehtien kultakausi on historiaa. Arvelen yleislehtien lukijamäärien laskevan loivasti siihen saakka, kunnes suuret ikäluokat lakkaavat tilaamasta lehtiä. Sen sijaan esimerkiksi Imagen kaltaiset lehdet voivat menestyä profiloitumalla vahvasti tietyn ikäpolven lehdeksi.

Jaa teksti:

Facebooktwitterlinkedinmail

Lue myös nämä

Is it possible that you really don’t have choice?

kesä 5, 2017

Is it possible that you really don’t have choice? Miguel Moreno is a PhD student at the Department of Mathematics and Statistics at the University of Helsinki. He works on…

How computer simulations help spy on atoms

kesä 5, 2017

How computer simulations help spy on atoms Nanoscale objects are so small that they contain just a few thousand atoms. We don’t always have a camera to help us zoom…

The pleasant scent of forests helps keep the planet cool

kesä 2, 2017

The pleasant scent of forests helps keep the planet cool Small particles form from the thin forest air, which helps keep the climate cool. But they won’t be enough to…

Research in the high Arctic – Pack your instruments, a rifle and a skirt

kesä 1, 2017

Research in the high Arctic – Pack your instruments, a rifle and a skirt Science is rarely a 9 to 5 job. It’s a lifestyle. So unless you are working…

Aurinkosähköä saa jo katolta – mitkä ovat seuraavat askeleet?

touko 2, 2017

Aurinkosähköä saa jo katolta – mitkä ovat seuraavat askeleet? Pientuottajien aurinkosähköjärjestelmät yleistyvät nyt vauhdilla. Pian aurinkopaneelit miellyttävät myös esteetikon silmää, sillä markkinoiden ja tutkimuksen trendinä on paneelien maastouttaminen rakennusmateriaaleihin. Armi…

Seitsemän syytä, miksi suomalaisten tulisi vähentää luonnonvarojen kulutustaan viidesosaan nykyisestä

huhti 26, 2017

Seitsemän syytä, miksi suomalaisten tulisi vähentää luonnonvarojen kulutustaan viidesosaan nykyisestä Luonnonvarojen loppumista on ennustettu jo useampi vuosikymmen. Mitä se suomalaisten näkökulmasta tarkoittaa? Onko meillä varaa olla itsekkäitä? Sanna Ahvenharju tekee…

Tilaa uutiskirje


×